ברירת-מחדל  |  English  |  
 
 
yoelsharon2@gmail.com

054-4277880

 
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח
 

מרצה ליזמות - המכללה הבינתחומית הרצליה

דף הבית >> יזמות חברתית >> מרצה ליזמות - המכללה הבינתחומית הרצליה
יואל מנחה סטודנטים הלומדים בבית הספר למנהיגות ע"ש רבין, במכללה הבינתחומית. יואל מלווה אותם משלב הרעיון הראשוני להקמת מיזם חברתי ועד למימושו המעשי, סוחף אותם לגלות אכפתיות ומעורבות חברתית. רבים מבין המיזמים החברתיים שנולדו במכללה, פועלים כיום בהצלחה רבה ברחבי הארץ.







אני ישראלי

תוכנית לחינוך לערכים לתלמידי תיכון המבוססת על הסדרה "המדינה שבדרך"



מטרת התוכנית
לחשוף את בני הנוער בכיתות התיכון לערכים ישראלים ויהודיים ולסוגיות מרכזיות בחברה הישראלית בדרך חווייתית - התנסותית.

רציונל התכנית
התכנית מבוססת על מסעו האישי של יואל שרון על אופני יד מפסגת החרמון ועד למצולות ים סוף, כפי שתועד בסדרה התיעודית "המדינה שבדרך". במהלך הסדרה, דרך המפגשים המרתקים של יואל עם אנשי הארץ, במסע בנופיה המגוונים ובאזכור זמנים מכוננים,עולות סוגיות ושאלות בנושאים של זהות ישראלית.
מעבר לכך, דמותו ואישיותו של יואל עצמו מהווים דוגמא אישית ומופת לנחישות והתגברות הרוח על הגוף. למרות פציעתו הקשה, יואל המשיך לממש את חלומותיו כיוצר קולנוע וכן כיזם ופעיל חברתי (בן היתר, ייסד וניהל את עמותת אתגרים).
זוהי תכנית ערכית חברתית שמטרתה לטפח ערכים של כבוד, סובלנות, אהבת הארץ ואנשיה, דרך צפייה מונחת ומודרכת בפרקי הסדרה וכן בתהליך אישי של למידה.
בחלקה השני של התכנית יתנסו בני הנוער בתהליך של מסע אישי – למידה על עצמם וסביבתם דרך סקרנות והתבוננות, הקשבה, פתיחות ומעורבות פעילה. תקופת ההתבגרות מתאפיינת בעיסוק בשאלות זהות ושייכות ולכן רלוונטית לבני הנוער.
התכנית המוצעת  מזמינה בני נוער לצאת למסע אישי בשבילי המורשת היהודית הישראלית – דרך הסיפור המשפחתי והאישי.

תקציר סיכום  פיילוט שנערך בביה"ס האנטרופוסופי "אורים" בכפר הירוק
שלמה שאול – מורה להיסטוריה -  ‏05 אוגוסט 2011


מפגש מסכם
המפגש המסכם בנוכחותו של יואל הייתה מרגש במיוחד.  החוויה של לראות את האיש שמאחורי המסך הייתה משמעותית ונתנה לתהליך אותו עברנו במהלך התקופה משנה תוקף. השאלות אשר הופנו ליואל במפגש נסבו סביב המסע – המוטיבציה ליציאה למסע, הקשיים, המפגש האנושי ומשמעויותיו עבור יואל ועוד שאלות רבות ומגוונות. דמותו הססגונית ואישיותו של יואל עם סיפורו האישי הינם ללא ספק מושאים להערכה מצד התלמידים. סיפור המאבק שלו עם מגבלותיו  משקף באופן יפה את סיפורם של  התלמידים במאבק הפנימי שהם חווים בגיל ההתבגרות ומכאן שההקבלה בין ההתמודדות שלו להתמודדות שלהם מאפשרת לילדים מנוף להתפתחות.

תגובות התלמידים לתוכנית
1.המפגש עם יואל והסדרה היה מבחינתי תקופת השיא שלי בבית הספר...

2.מבלי להרגיש למדתי מהם ערכים שבזכותם אנחנו חיים פה...

3.אני פתאום מבינה מה המשמעות של לחיות בארץ הזאת ועל מה אנחנו צריכים להיאבק. פתאום לחיות פה זה לא מובן מאליו...

4.זה הריאליטי הכי מרתק ומעניין שראיתי בטלוויזיה...

5.סיפור חייו של יואל והמסע שלו השפיעו עלי מאוד. אני מלאת הערכה ואהדה לנחישות וההתמדה שלו הראויים להערצה. נותן השראה לכל אחד ואחד. יואל נתן לי דוגמא שאם אני רוצה משהו, אני יכולה להגיע לחלום שלי ולגעת בשמיים...

6.אני מרגיש מאוד שמח שסוף סוף אני רואה מישהו עם מגבלות שעושה עם החיים שלו הרבה יותר מכל האנשים. כי גם לי יש כמה מגבלות שאני מתמודד אתם ביום יום, למדתי מיואל הרבה לחיים שלי על כוח רצון, על נתינה... מבחינתי מעכשיו - הכל אפשרי...

לסיכום
1.התגובות הנלהבות של התלמידים מדברות בעד עצמן.

2.הצפייה בכל אחד מפרקיי הסרט גרמה לתלמידים להתרגשות רבה. התרגשות מהגילוי כי הינם חלק משלם מעניין ורב גוני, התרגשות מחוויית המסע וההקרבה כפי שהיא באה לידיי ביטוי מספר פעמים בסרט, התרגשות מהחשיפה לנרטיבים שונים ולעיתים אף מנוגדים לנרטיבים עליהם חונכו. התרגשות מהעובדה שאת המסע לגילוי עמדתם ביחס לנושאים רבים, ערכיים ואחרים עליהם לעשות בעצמם ואת ה"תשובות" עליהם לחפש בראש ובראשונה בתוכם.

3.התקופה על הקשריה האישיים האנושיים והאקטואליים הינה תקופה מרתקת עבור התלמידים והמורים וחשוב מכל מאפשרת לתלמידים התפתחות אישית משמעותית.

4.הצפייה בסדרה אפשרה לתלמידים להתחבר, לגעת, לשאול, לחקור ולחשוב על נושאים ערכיים וקונפליקטים בהוויה הישראלית בדרך בלתי אמצעית. הם נשאבו אל הנושאים ודנו בהם מתוך היכרות ועניין, שאילולא הסרט הדיון היה ונשאר דיון שברובו פדגוגי.

5.היתרון של הסדרה ושלל הנושאים שהיא מציפה, בכך שהיא מאפשרת למנחה התוכנית לעצב את התוכנית כך שתתאים לרקע ולרמה של התלמידים שבפניהם תועבר התוכנית.

6. לי אישית, הייתה זו חווייה ייחודית ומרגשת מאוד להכין ולהנחות את התוכנית. תחושתי בסוף התקופה כי לתוכנית הייתה תרומה חינוכית ערכית ומשמעותית מאוד לתלמידים, אותה לא הייתי יכול להעביר ולהמחיש בשום דרך אחרת.

‏יום ראשון 07 אוגוסט 2011
לכבוד: יואל שרון
הנדון: מעורבותך בפרויקט זהות יהודית ישראלית
יואל היקר,
ברצוני להודות לך על מעורבותך בפרויקט "זהות יהודית ישראלית" בכיתה ח'. הפרויקט הינו תולדה של ההרצאה המרתקת שנתת לתלמידי החטיבה שלנו. הילדים יצאו נפעמים ונרגשים מההרצאה, והצוות החליט שיש לבנות המשך ואף להרחיב את הנושא לכדי תקופה. אתה נענית ברצון ונפגשת עם שלמה שאול והמחנכת מספר פעמים לבניית תכנית מובנית ומתודית בה הלימוד בכיתה מתבסס על הסדרה שיצרת. ניתן לומר שבהשראתך ובהדרכתך נבנית תכנית מרתקת וסוחפת, מותאמת לגיל ולתקופה, פוגשת את הילדים בדיוק בזמן בו שאלת הזהות שלהם חיה בהם ומצפה להתמודדות מושכלת. ההרצאות שנתת עוררו בילדים עניין ומחשבה, גם זו שנתת לפני תחילת התקופה וגם זו שנתת בסופה. אישיותך הכובשת, ההתבטאות האינטליגנטית, סגנון הדיבור שלך עם בני-נוער, כל אלו סחפו את הילדים לעבודת עומק ולהתמודדות מחשבתית-ערכית. התכנית עצמה העלתה נושאים משמעותיים לדיון ולהכרה, מתוך מפגש עם סיפורי-חיים, סיפורי-מקומות ומסעות שהפכו את הלימוד לחי ורלוונטי. לא נושאים עיוניים כפרקים בספר, אלא אנשים המספרים את הנרטיב שלהם הפוגש את הנרטיב של המדינה שלהם ונמזג בו.
תגובות הילדים לתקופה היו חיוביות מאוד, הם אפילו ביקשו המשך. אני בטוחה שהחוויה שעברו ובעיקר המפגש עם אדם כה יוצא דופן באיכויותיו ובאנושיותו, המספר את סיפורה של המדינה שלנו מעומק ליבם של האנשים החיים בה, יותירו חותם בליבם וישפיעו על גיבוש זהותם.

תודה מקרב לב ישראלי,
תמר חביב, מנהלת בית-הספר


  עמותת אתגרים
  פעילות למען השלום
  החזרה לסואץ
  מרצה ליזמות
אני ישראלי
קישורים מומלצים  |  מפת האתר  |  ספר אורחים
לייבסיטי - בניית אתרים