ברירת-מחדל  |  English  |  
 
 
yoelsharon2@gmail.com

054-4277880

 
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח
 

עמותת אתגרים

ספורט אתגרי, העצמה ושילוב חברתי לאנשים מיוחדים

יואל שרון, אשר מימש והגשים בחייו את חלומותיו, למרות המגבלה הפיסית הקשה, החליט להנחיל את ה"אני מאמין" שלו ואת ניסיונו האישי לכלל ציבור הנכים בישראל. יואל סחף עמו נכי צה"ל ונכים אזרחיים ויחד עם אנשי שיקום בכירים הקימו בינואר 1995 את עמותת אתגרים.
"אתגרים" - ארגון ראשוני וחלוצי שאין לו אח ורע בעולם כולו, פיתח לראשונה בישראל את הספורט האתגרי ככלי שיקומי להעצמה של אנשים עם מגבלות. אתגרים שמה לה למטרה לחולל שינוי חברתי בעמדות של החברה כלפי ציבור הנכים וכן של הנכים כלפי עצמם, פרצה דרך וגבולות והפכה את הבלתי אפשרי לאפשרי.


       
יוצאים מצלילה בחור הכחול בדהב, יואל שרון עם בנו איתי    יואל שרון עם חבריו המייסדים בראשית דרכה של העמותה,
מימין – נחום פריטל, משמאל – דרור כהן
  מרתון בברלין יואל עם הרצים: מימין - בזה נבבה, המאמן וילם לאוקס, עופר וגיא בן דור    
           
עם המשפחה בסקי שלג באוסטריה מימין – יואל, דניאל, יניב, דינה            
 
כוחה המניע של עמותת אתגרים הוא המפגש עם איתני הטבע ואתגריו, המזמן חיבור אל היכולות, העוצמות, ואל חווית המסוגלות. מטרתה העיקרית של העמותה היא לאפשר לאנשים עם מגבלות למצות ולהרחיב את יכולותיהם בכל תחומי החיים, ולשלבם בקהילה. בזכות עמותת אתגרים שב החיוך אל פניהם של אלה אשר לא האיר להם גורלם, ושבה התקווה לליבם להשתלב ולהיות חלק מהחברה.

 
     
צילום משה שי   צילום משה שי   צילום אילה לשר הראל   צילום משה שי


אתגרים פיתחה, לראשונה בישראל, 20 ענפי ספורט חדשים בטבע ואפשרה לציבור הנכים להשתלב במגוון פעילויות ספורט אתגרי:
בים: שיט מפרשיות, צלילה, סקי מים, קיאקים, גלישת רוח וגלים, רפטינג, חתירה אקדמית.
ביבשה: אופני טנדם, אופני יד, טיפוס וגלישה מצוקים, מחנאות ושדאות, סדנאות הישרדות, ניווט ספורטיבי, רכבי שטח 44X, קארטינג, סקי שלג ורכיבה על סוסים.
באוויר: מצנחי רחיפה, צניחה, טייס ודאייה.


התורה  האתגרית

עמותת אתגרים פיתחה תורה שקומית ייחודית פורצת דרך, המשתמשת בענפי הספורט האתגרי בטבע ככלי לטיפוח מצוינות, כישורי חיים, בטחון עצמי, והרחבת יכולת המסוגלות בכל תחומי החיים. הכלי האתגרי הוא ליבה של העמותה ועליו מבוססים  הפרויקטים השיקומיים שלה.
 
"אתגרים" הינה העמותה היחידה בארץ הפתוחה לכלל ציבור האנשים עם מגבלות וצרכים ייחודיים: ילדים, נוער ומבוגרים בני כל הדתות. בפעולותיה נוטלים חלק אוכלוסיות עם מגבלות תנועה, נפגעי חושים, בעלי בעיות התפתחותיות, אוטיסטים, מאושפזים על רקע נפשי, פוסט טראומתיים ופדוי שבי.
 
עם השנים הרחיבה אתגרים את פעילותה לטיפול בנוער מנותק ונוער בסיכון. הכלי האתגרי הוכח כתחליף אפקטיבי לגירויים ההרסניים אליהם נוטים בני הנוער לברוח, וכמפתח אחריות, מנהיגות, תחושת מסוגלות ובטחון. התוכנית משלבת את החניכים כמדריכי אתגר לנוער עם מגבלות, ומחזירה אותם לשירות צבאי ולמעגל העבודה.
 
עמותת אתגרים הכשירה מאמנים ומדריכים, הפכה מועדונים ומתקני ספורט רגילים לנגישים עבור אנשים עם מגבלות, ופיתחה ורכשה ציוד. הפעילויות לוו במחקרים אוניברסיטאיים לשיפור והגברת ההישגים.
 
מידי שנה לוקחים חלק בפעילות האתגרית כ- 5,000 ילדים ובני נוער, וכ- 1,000 בוגרים עם צרכים מיוחדים. הפעילות מבוססת על מפעל התנדבות רחב היקף, כ-700 מתנדבים. מאז הקמתה של אתגרים, השתתפו בפעילויות העמותה כ – 50,000 ילדים ובני נוער וכ -  10,000  בוגרים.
עמותת אתגרים היא הגורם המקצועי המנחה את ארגוני הנכים בישראל בשימוש ב"כלי האתגרי" ככלי שיקומי, והתורה האתגרית נלמדת כיום במדינות רבות מעבר לים.
 
שותפים מרכזיים לעשייה האתגרית בראשית דרכה:
 
עו"ד נחום חומי פריטל – נכה צה"ל, היה שותפו של יואל שרון בגיבוש החלום והחזון האתגרי בתקופת ההקמה וביסוס העמותה.
 
מיכה שלוי – איש חינוך, היה מנהל בי"ס התיכון הפתוח בירושלים. יואל רתם את מיכה לעמותה לאחר הקמתה והוא זה שהקים את התחום החינוכי - שיקומי של "ילדי אתגרים" והוביל את פיתוחה של התורה האתגרית.
 
אבי לוי – ספורטאי סקי שלג תחרותי לנכים, הקים עם פריטל ושרון את מועדון סקי השלג הראשון בישראל לנכים, שנתן את ההשראה לפיתוח הנרחב של ענפי הספורט האתגרי והקמתה של עמותת אתגרים.
 
פרופ' אברהם עורי – מקבוצת המייסדים. היה מנהל מח' השיקום בביה"ח שיבא, מנהל האגף לרפואה שיקומית במרכז הרפואי "רעות" תל אביב, פרופ' מן המניין לרפואה שיקומית, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת ת"א.
 
דרור כהן – מקבוצת המייסדים. היה טייס קרב בחיל האוויר שנפצע בעת שירותו הצבאי. ספורטאי מחונן בענפי ספורט רבים, הוביל את נבחרת השייט הישראלית לצמרת השייט העולמי: מדליית זהב באולימפיאדת הנכים באתונה 2004, מדליית זהב באליפות העולם בשייט 2011.
 
ממשיכי הדרך – נושאי הלפיד האתגרי:
 
אל"מ מיל' דפנה הררי (ראש מחלקת נפגעים בצה"ל) - מנכ"לית העמותה משנת 2008.
רב אלוף מיל' דני חלוץ (הרמטכ"ל ה 18) – יו"ר העמותה בהתנדבות משנת 2008.

 
   
יואל מטיס טרקטורון מעופף – צילום אילה לשר הראל   יואל מציג את עמותת אתגרים לסופרמן, כריסטופר ריב בביקורו בארץ - צילום אילה לשר הראל   ילדי אתגרים - צילום אילה לשר הראל

הפרויקטים של "אתגרים"
1. מועדוני ספורט אתגרי
אתגרים פיתחה לראשונה בישראל 20 ענפי ספורט חדשים באוויר, בים וביבשה, שמאפשרים לכל אדם עם מגבלה לקחת חלק בפעילויות ספורטיביות שעד להקמתה של אתגרים נמנעו ממנו. המועדונים משולבים במועדוני ספורט רגילים או ממוקמים בלב העשייה הספורטיבית הרגילה.

2. "ילדי אתגרים" – מיזם לאומי בשיתוף משרד החינוך
זהו פרויקט הליבה של אתגרים לטיפוח מצוינות בקרב ילדים ובני נוער עם צרכים ייחודיים, הכולל מידי שנה כ 5,000 ילדים ובני נוער בכ 400 מסגרות חינוך מיוחד בכל רחבי הארץ.  מדי שבוע במהלך כל השנה התלמידים מתמודדים בהדרגתיות עם אתגרים חדשים. מטרת המיזם הוא להכשיר אותם לחיי עצמאות ועשייה, לאזרחים תורמים ושווי זכויות המשולבים בחברה.

3. "משתלבים ברכות" - אתגרים לגיל הרך
פעילות  אתגרית לילדי הגיל הרך ב- 110 גני ילדים של החינוך המיוחד. מטרת התוכנית היא להקנות לילדי הגיל הרך ולהוריהם את התובנה כי למרות המגבלה הכול אפשרי.

4. "אמץ כיתה" – מעורבות הקהילה העסקית
עסקים וחברות מאמצים כיתות ופרויקטים של ילדי אתגרים. התכנית משלבת תמיכה כספית ומעורבות התנדבותית.

5. "שילוב מנצ"ח" – גיוס בני נוער נכים לצבא
מיזם לאומי ביוזמת אתגרים לו שותפים משרד החינוך, המוסד לביטוח לאומי וצה"ל המכשיר בני נוער עם מגבלות להגשים חלום ולהתגייס כשווים לשרות צבאי נורמטיבי, כמו כל נער ונערה בישראל.

6. "גילגולון" – לגלות את הטבע
לראשונה בישראל, יכולים אנשים עם מגבלות תנועה קשות ביותר לטייל בשבילי הארץ באמצעות ה"גילגולון" - כסא על גלגל אחד (מעין ריקשה), המובל על-ידי מתנדבים. מעתה, יכולים ילדים עם מגבלות להשתתף בטיולים השנתיים עם בני כיתתם ובוגרים יכולים להגיע לראשונה בחייהם לשכיות הטבע שעד היום נמנעו מהם.

7. "חזרה לחיים" - שיקום נפגעי טרור
סיוע בשיקומם הפיסי והנפשי של נפגעי טרור וטראומה ושילובם מחדש בחברה. הפעילות האתגרית בחיק הטבע מחזקת את המשאבים להם נזקק האדם כדי להתגבר על טראומה ומשבר.


8. אתגר לנוער בסיכון
מאות בני נוער עם פוטנציאל לעבריינות, נטישת בי"ס, השתמטות משרות צבאי, או בנוער שהוא כבר שם, משתתפים בפעילות אתגרית המהווה תחליף לגירויים ההרסניים אליהם נוטים בני הנוער לברוח. הפעילות מפתחת אחריות אישית וקבוצתית, פיתוח מנהיגות ועוד, משלבת את החניכים כמדריכי אתגר לנוער בעל צרכים ייחודיים, ומחזירה אותם למעגל העבודה ולשירות צבאי.

9. "גלגלים של תקווה" ו"אתגרים בשביל הדרום"- שילוב חברתי
מסעות האופניים הגדולים והססגוניים בארץ – 10,000 רוכבים נכים ושאינם נכים משתתפים ברכיבה בנופי ישראל בסימן שילוב חברתי. סיסמת המסעות היא "כולנו רוכבים באותה הדרך".

10. "הספינה שטה" – שיקום פוסט טראומטיים
פרויקט שיקומי יוצא דופן  שמיועד לנכי צה"ל, הלומי קרב ופדויי שבי. המשתתפים רוכשים מיומנויות שייט וים, משיטים את הספינה שלהם ומדריכים נוער כחלק מתהליך שיקומם הנפשי, חברתי ותעסוקתי.

11. מרכז שייט לעיוורים
הספורט הימי מעלה אצל העיוורים את הביטחון וההערכה העצמית, מפתח מיומנויות חברתיות ומסייע לצאת מהבדידות והחשיכה. צמד השייטים העיוורים, ערן אלמוג ואיתם ישראלי זכו בשנת 2008 במדליית ארד באליפות העולם לשייט לעיוורים.

12. "מישהו לרוץ אתו" - חוגי ריצה לעיוורים
הריצה/הליכה של חברי ומתנדבי החוגים זה לצד זה, מביאה לשינוי בחייהם של חבריה, יוצרת חברות אמת, מעמיקה את העזרה ההדדית, וממחישה מהי אהבה ללא גבול.

13. ספורט הישגי - בדרך לאולימפיאדת הנכים בלונדון 2012
אתגרים שוקדת על מקסום היכולות וטיפוח הישגי ספורטאי העמותה בדרכם לאולימפיאדת לונדון 2012.  שייטי אתגרים זכו במדליית זהב באולימפיאדת הנכים אתונה  2004 ובמדליית זהב באליפות העולם 2011.  השייטים העיוורים זכו במדליית ארד באליפות העולם 2008. מדליית כסף לרוכב האופניים בתחרות הגביע  האירופי 2008 . ריצת מרתון לעיוורים – מקום 5 באולימפיאדת בייג'ין. ספורטאי העילית של אתגרים מהווים מקור השראה וחיקוי לילדי אתגרים

14. העצמת נשים עם מגבלות
פרויקט המשלב נשים עם וללא מגבלה יחד  על מנת ליצור קבוצה הומוגנית שמטרתה העצמה ופיתוח מנהיגות ותחושת מסוגלות. הנשים עוברות ביחד חוויה תהליכית , מלבנות סוגיות משותפות במסגרת המאפשרת העצמה ומנהיגות נשית המובילות להתמודדות עם אתגרי החיים.

15. צעד ראשון
אתגרים מוציאה את המחלימים ממרכזי השיקום לימי אתגר מרוכזים על מנת לחשוף אותם עוד בבית החולים ליכולותיהם למרות הפציעה הקשה. בימים אלה נפתח חוג תמיכה לפצועים המשתחררים מהשיקום בצעדיהם הראשונים בחיים.

16. מחנות קיץ
כ- 1,500 ילדים ובני נוער עם מגבלות יוצאים מידי שנה  למחנות קיץ  בחופי הכנרת וביערות ברחבי הארץ. המחנות נועדו לתת מענה לילדים שאינם יכולים לקחת חלק במחנות קיץ רגילים. המחנה מהווה את שיאה של שנת הפעילות באתגרים וכוללת פעילויות אתגריות בים וביבשה כולל  לינת שטח.

17. ניידת אתגרים
ניידת אתגרים עם ציוד חבל ואופניים מגיעה לישובים מרוחקים בפריפריה ומעניקה את הפעילות האתגרית למאות ילדים ובני נוער ברצף תהליכי של שנה לפחות.

18. פארק אתגרים לאומי במקווה ישראל
בימים אלו מוקם פארק אתגרי ייחודי וראשון בארץ  עם  נגישות מלאה לילדים ובוגרים עם מגבלות  פיזיות,  חושיות וקוגניטיביות .הפארק יאפשר פעילות  במקביל ל 6- קבוצות, כ- 100 משתתפים.

19. מרכז אתגרים למחקר למידה והכשרה ע"ש שניאור חשין ז"ל בפארק גני יהושע בתל אביב 
בימים אלו מוקם  מרכז ארצי לספורט האופניים ומרכז להנחלת הידע והתורה האתגרית בישראל ובעולם.  יערכו בו מחקרים, השתלמויות, כנסי בטיחות, ימי עיון ומפגשי הנחיה, כל אלה ברוח החזון של שניאור חשין ועמותת אתגרים.

20. מחקרים  ושיתוף פעולה אקדמי
אנשי אקדמיה מהארץ ומהעולם מבצעים מחקרים ונפעמים לנוכח התרומה המשמעותית והאפקטיביות של הפעילות האתגרית ככלי להעצמה אישית, לחיזוק הביטחון והדימוי העצמי, העמקת המסוגלות הכללית בכל תחומי החיים ולשילוב חברתי.

 
   
מעוז מדריך את דותן מישר בסקי מים בכינרת   מועדון אווירי של אתגרים – אסף אגמון מדריך את ילדי אתגרים   שלמה ארצי ואורן אלמוג באירוע השנתי של אתגרים

פריצות הדרך של עמותת אתגרים

1. עמותת אתגרים פיתחה מודל  שיקומי חדש, יצירתי, ושונה במהותו מהמודלים שהיו קיימים בארץ ובעולם.

2. אתגרים הוקמה על ידי נכים ולמען נכים! לראשונה לקחו הנכים אחריות על גורלם בחזקת "אנו יודעים מה טוב ונכון לנו ואנו נעשה זאת בעצמנו...".

3. אתגרים היא הארגון הראשון הפונה לכלל ציבור הנכים בישראל. לא עוד ארגון סקטוריאלי כמקובל באותם ימים.

4. אתגרים הוציאה לראשונה בישראל ילדים, נוער ובוגרים נכים ממרכזי השיקום והספורט של הנכים אל הטבע לפעילות ספורט אתגרי ונופש פעיל ושילבה אותם עם אנשים וספורטאים שאינם נכים. הפעילויות מתקיימות במסגרת מועדוני ספורט ונופש רגילים ובכך שמה אתגרים דגש על יציאתם של נכים מתחושת הבידוד החברתי ועל שילובם החברתי.

5. אתגרים פיתחה 20 ענפי ספורט חדשים בטבע, שלא היו נגישים בעבר לאנשים עם מגבלות.

6. אתגרים פיתחה את "הכלי האתגרי" – שימוש בספורט האתגרי ככלי טיפולי להעצמה, חינוך ושיקום של אוכלוסיות עם צרכים ייחודיים ( Adventure Therapy,Outdoor Training). דוקטרינה זו הוכחה כאפקטיבית ביותר, מיושמת כיום הלכה למעשה בקרב אוכלוסיות מגוונות (כולל נוער בסיכון) ונלמדת ברחבי העולם ככלי טיפולי.

7. אתגרים פתחה מסלולי לימוד והכשרה לסטודנטים על פי התורה האתגרית במכון וינגייט, מכללות תל חי, ספיר ואורנים. ה"מדריך האתגרי" הינו מטבע חדש ומבוקש היום בשוק הישראלי.

8. "ההתמקדות ביכולתו האדם הנכה ולא במגבלתו" כתפיסת עולם, יצרה שינוי חשיבתי. אין מדברים על האין כי אם על היש.  "אתה חייב לנסות את הבלתי אפשרי כדי ליצור את האפשרי". אנשי אתגרים הוכיחו עם השנים הלכה למעשה, כי "הכל אפשרי" וכי "אין דבר העומד בפני הרצון".

9. השיפור המשמעותי בדימויים העצמי ובתחושת המסוגלות של הילדים והבוגרים השפיעו על מעגלים רחבים יותר בחברה: בני משפחה, חברים, מורים, מתנדבים, ספורטאים ועוד, ויצרו שינוי גישה בכל הקשור לאנשים עם צרכים מיוחדים.

10. גאוותה של עמותת אתגרים הוא במפעל ההתנדבות הכולל כ-700 מתנדבים קבועים לאורך כל השנה, ברצף של כל הגילאים מחניכי תנועות הנוער ועד לגמלאים. ייחודה של ההתנדבות ב"אתגרים" בהיותה מבוססת על שותפות אמת והדדיות ומהווה מנוף לשינוי עמדות אצל שני הצדדים השותפים לו.

 
   
    יואל שרון בצלילה – צילום טובה שירי פאר    


פרסי הוקרה 
פרסי ההוקרה בהם זכו יואל שרון ועמותת אתגרים



1. 2018 - דוקטור לשם כבוד - הוענק ע"' אוניברסיטת בר אילן

2. 2014 -  איש המופת בספורט הישראלי – על התרומה הייחודית  לשיקומם של אוכלוסיות מיוחדות באמצעות ספורט אתגרי - משרד הספורט, וועד אולימפי,
                תנועת אומ"ץ

3. 2012 - פרס טבע למצוינות בחינוך ע"ש אלי הורוביץ ז"ל.

4. 2010 - "אות הנשיא למתנדב"

5. 2010 - "אות וינגייט לקידום הספורט" - על קידומן של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים באמצעות ספורט.

6. 2006 - פרס מוביל חדשנות חברתית בעולם – הוענק על ידי הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס-שווייץ.

7. 2005 – פרס היזם החברתי – (היזם החברתי הראשון בישראל) הוענק על ידי ארנסט אנד יאנג, אוניברסיטת ת"א, עיתון גלובס.

8. 2004 - אות החסד – על תרומה ייחודית לשיקומם של ילדים עם נכויות התפתחותיות.

9. 2003 - פרס יגאל אלון - על מעשה מופת חלוצי ותרומה ייחודית לחברה בישראל.

10. 2003 - פרס מרכז אדלר באונ' ת"א – על פריצת דרך בשיקומם של ילדים ונוער בסיכון.

11. 2002 – המועצה הארצית לפיתוח חברתי -אות כבוד על מפעל ההתנדבות ותרומה ייחודית לשיפור פני החברה בישראל.

12. 2001 - קרן שלם - ציון לשבח על פיתוח תוכניות חדשניות לאנשים עם בעיות התפתחותיות.


       
נבחרת השייט של אתגרים – אלופי עולם – דרור כהן, ארנון אפרתי, גדי ספקטור, בני וקסלר – צילום אילה לשר הרא   להשאיר את כיסא הגלגלים בקרקעית ולרחף בעולם הדממה. צילום – דוד פילוסוף   קיאקי אתגרים חותרים אל השקיעה – צילום - אילה לשר הראל    
             
נתי גרוברג אלוף ישראל באופני יד בצמרת רוכבי היד בעולם            

סרטים

עמותת אתגרים 2005 -  לחץ כאן 

עמותת אתגרים 2011 -  לחץ כאן 

"נשיא המדינה שמעון פרס על אתגרים ויואל שרון" -  לחץ כאן


יואל – הפרידה מאתגרים   לחץ כאן

מתנדבי אתגרים   לחץ כאן

נבחרת הריצה לעיוורים של אתגרים    לחץ כאן

הספינה שטה – טיפול בהלומי קרב באמצעות שייט -  לחץ כאן

עמותת אתגרים בדרך לאולימפיאדת בייג'ין  לחץ כאן

נבחרת השייט של אתגרים (אנגלית) -  לחץ כאן


אתגרים – מקבץ סרטונים - לחץ כאן

כתבה של איתי אנגל בערוץ
2 טקסט  + סרט 
 
 
לחץ כאן

אתגרים במדים – כתבה מוקי הדר בערוץ 1 טקסט  + סרט   לחץ כאן

תבל – ראיון עם יואל   לחץ כאן


 
 
2006 - פרס מוביל חדשנות חברתית בעולם – הוענק על ידי הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס-שווייץ   2005 – פרס היזם החברתי – (היזם החברתי הראשון בישראל) הוענק על ידי ארנסט אנד יאנג, אוניברסיטת ת"א, עיתון גלובס.
קישורים מומלצים  |  מפת האתר  |  ספר אורחים
לייבסיטי - בניית אתרים